Dat blijkt uit cijfers van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). In totaal werd iets meer dan 368 miljoen liter verkocht. Dat is een daling van 1 procent ten opzichte van 2013. In dat jaar daalde de wijnverkoop voor het eerst in twintig jaar. De verkoop zakte 6 procent tot 372 miljoen liter. Volgens de brancheorganisatie is de dalende trend grotendeels het gevolg van het accijnsbeleid van de Nederlandse overheid, waardoor consumenten steeds vaker de grens overgaan om wijn te kopen. Dat gebeurt vooral in Duitsland. De wijnhandelaren ageren al langer tegen de in hun hoge ogen te hoge accijnzen. Wij merken zelf niks van deze daling!
Ik durf toch wel te zeggen dat er één druif onbetwist op nummer 1 staat qua verkoop: Chardonnay. En dan het liefst een hele dikke, vette, houtgerijpte Amerikaanse. En laten we nu net een pallet met extra voordeel ingekocht hebben. En zoals het Amerika betaamt, zijn dit niet 600 maar 672 flessen. Dat zijn er echt een heleboel. Maar in het tempo waarin wij elk jaar deze superscherpe actie hebben, kan het een kwestie van een paar dagen zijn dat dit alweer weg is.
Wij zijn altijd druk met het verkopen van mooie wijnen. Maar minstens zo druk kunnen we zijn met de inkoop. En wanneer we daar de ‘vruchten’ van weten te plukken, zijn we enorm blij. Zo liepen we tegen een partij Barolo aan uit de jaargang 2021 die er zó ontzettend goed bij stond. Die konden we natuurlijk niet in Italië laten staan.
Castelão! Zegt het je iets? Dit is een inheemse druif uit Portugal, en een onontdekte rakker. Van deze fijne druif kun je ontzettend lekkere rode wijnen maken, en daar weten ze alles van bij Casa Ermelinda uit Setúbal. De wijnmakers hebben een vleugje Shiraz toegevoegd en het gistende druivensap laten rijpen op Frans eiken, vier maanden lang.