Kurkentrekker in de la
Een glas wijn verliest wereldwijd terrein. Terwijl hard seltzers en cocktails aan populariteit winnen, blijft de kurkentrekker bij veel consumenten steeds vaker in de la liggen. Uit het nieuwste rapport van de International Organisation for Vine and Wine (OIV) blijkt dat er in 2024 wereldwijd aanzienlijk minder wijn is gedronken – zelfs zo weinig, dat het niveau van 1961 is bereikt.
Lees ook: Witte wijn steeds populairder
Veranderend drinkgedrag
Volgens het OIV-rapport is er vooral in Europa een duidelijke daling te zien: 3 procent minder dan het jaar ervoor. Die trend wordt grotendeels toegeschreven aan veranderende leefgewoonten. Gezondere keuzes winnen terrein en laagcalorische alternatieven zoals hard seltzers sluiten daar goed bij aan. Tegelijkertijd zorgen geopolitieke spanningen en inflatie voor stijgende prijzen.
In Nederland betaal je inmiddels ruim 10 procent meer voor een fles wijn in de supermarkt dan in 2020, exclusief accijns. Die stijgende prijs werkt uiteraard door in het koopgedrag van consumenten.
'Keer het tij!' Bestel direct online wijn!
Terugval in klassieke wijnlanden
Ook in de traditionele wijnlanden daalt de consumptie. Frankrijk, Duitsland en Roemenië noteren dalingen van respectievelijk 3,6, 3 en 11 procent. Italië blijft stabiel ten opzichte van 2023, en alleen Spanje en Portugal laten een lichte stijging zien. Toch is Europa nog altijd goed voor 48 procent van de wereldwijde wijnconsumptie.
De productie staat eveneens onder druk. Extreem weer, zoals langdurige droogte en hevige regenval, heeft gezorgd voor een van de slechtste oogstjaren in zes decennia. Italië blijft desondanks de grootste wijnproducent van Europa, gevolgd door Frankrijk en Spanje.
Minder volume, meer kwaliteit?
Zowel consumptie als productie zijn al jaren aan het dalen. Toch zien we in de wijnwereld ook een tegenbeweging: waar de massa afneemt, komt er juist meer aandacht voor kwaliteit, authenticiteit en herkomst. De bewuste wijnliefhebber zoekt steeds vaker naar beleving en verhaal achter de fles – een ontwikkeling die wij bij Siersma Wijnadvies alleen maar kunnen toejuichen.
De cijfers mogen dan dalen, maar de liefde voor wijn blijft. En misschien is dat wel precies waar de toekomst ligt: niet in méér wijn, maar in bétere wijn.
Bron: RTLnieuws