Wine Influencers
Ze bestaan echt. En al jaren: mannen, en steeds vaker ook vrouwen die de wijnwereld in hun macht hebben. Maar dat bolwerk van ‘beïnvloeders’ is wel extreem in beweging door de Sociale Media. Natuurlijk is Instagram en Facebook al niet meer weg te denken. Toch krijgen sommige mensen nu pas echt goed door hoe ze hier mee om moeten gaan.
Vroeger
Als we terug gaan in de tijd, waren er maar een handje vol heren die het voor het zeggen hadden op het gebied van wijn als we landelijk kijken. Dit waren wijze oude mannen die boeken schreven over de klassieke wijngebieden en ook nog af en toe bij o.a. de ‘5 Uur Show’ en ‘Tieneke’ op de TV verschenen. Ze vertelde ons over de Grand Cru’s en de toppers uit Italië. Langzaam kreeg Nederland door dat wijn meer dan een druivensapje was.
Iets minder vroeger
Toen kwamen er opeens heel veel mannen die boekjes over wijn gingen schrijven. Het liefste waren dit al mannen die we via een andere weg kende. Bekende acteurs of romanschrijvers. Deze boekjes werden lekker verkocht door het op het juiste moment te promoten.
Infuencers
Maar nu is heel Nederland aan de macht. Iedereen kan via een tiental verschillende manieren de hele wereld bereiken met een eigen platform, kanaal of profiel. De een gooit als een halve quasimodo de groots mogelijke onzin over mijn favoriete drankje online, waar er op een andere Sociale Media vooral een blonde schone met een glas wijn verteld welke combinatie zij het fijnste vind.
Ik kan zeggen dat het in sommige gevallen echt tenenkrommend is. Maar het is er ook wel weer kleurrijker op geworden. Daar kunnen veel wijnmakers wellicht nog een puntje aan zuigen.
Home > Wijnadvies > Wijnadvies blog > Wine Influencers