Deze week waren we filmen in de Provence! Wij maken documentaires over alle verschillende wijngebieden in de wereld. Na ons bezoek aan de Rhône en de Champagne was nu de schitterende wijnstreek rondom Marseille aan de beurt.
Domaine Saint Mitre
Natuurlijk kon een bezoek aan Domaine Saint Mitre niet ontbreken. Wij importeren al 15 jaar de schitterende rosé-wijnen van Philippe en Virginie. Destijds was dit voor ons het eerste wijnbedrijf wat we zelf gingen importeren. Andersom waren wij ook het eerste bedrijf naar wie Saint Mitre ging exporteren. Een mooie relatie dus.
In de documentaire zijn we ook op bezoek gegaan bij Chateau Camparnaud. Hier maakt de Nederlander Marnix Engels schitterende wijnen. Ook heeft hij een unieke samenwerking met Bas Smit en Nicolette van Dam. Onder het label ChouChou heeft het beroemde echtpaar een eigen rosé op de markt gebracht.
ChouChou is vanaf komende week in onze winkels te koop.
De wijnwereld zet grote stappen richting verduurzaming en glas speelt daarin een belangrijke rol. Glasproducent Verallia introduceert een opvallende innovatie: de Burgundy Air 300G, op dit moment de lichtste Bourgognefles ter wereld. Met slechts 300 gram is hij 40 tot 55 gram lichter dan de flessen die nu de norm zijn.
Ik durf toch wel te zeggen dat er één druif onbetwist op nummer 1 staat qua verkoop: Chardonnay. En dan het liefst een hele dikke, vette, houtgerijpte Amerikaanse. En laten we nu net een pallet met extra voordeel ingekocht hebben. En zoals het Amerika betaamt, zijn dit niet 600 maar 672 flessen. Dat zijn er echt een heleboel. Maar in het tempo waarin wij elk jaar deze superscherpe actie hebben, kan het een kwestie van een paar dagen zijn dat dit alweer weg is.
Wij zijn altijd druk met het verkopen van mooie wijnen. Maar minstens zo druk kunnen we zijn met de inkoop. En wanneer we daar de ‘vruchten’ van weten te plukken, zijn we enorm blij. Zo liepen we tegen een partij Barolo aan uit de jaargang 2021 die er zó ontzettend goed bij stond. Die konden we natuurlijk niet in Italië laten staan.