Uit het filmpje op de Social Media! 

REBOTTLED
  • Sinds 2006
  • Vanaf €75,- GRATIS thuis
  • Bezorging door heel NL + BE
  • Meest multimediale wijnbedrijf van Nederland
  • Voor 16:00 besteld, vaak morgen in huis
Menu
Mijn favorieten

Mijn favorieten

Je hebt geen producten in je favorieten staan.

Mijn winkelmand

Mijn winkelmand

Je hebt geen producten in je winkelmand.

Home Actueel Waarom staan er vaak dieren op een etiket?

Waarom staan er vaak dieren op een etiket?

Blog
14 juli 2025
Rutger Siersma
Leestijd: 2 min

Verdwaald uit de dierentuin

Loop een beetje rond in een wijnwinkel, of scroll wat door een webshop, en je ziet het meteen: overal dieren. Uilen, schapen, katten, kangoeroes, apen… Ze lijken wel verdwaald uit de dierentuin, maar dan op het wijnetiket. En dat is geen toeval. Want waarom kiezen wijnmakers zo vaak voor een dier op het label?

Het oog wil ook wat

Wijnetiketten zijn net boekcovers. Ze moeten opvallen. In een schap met tientallen flessen wint degene die je aandacht trekt. En laat een dier nu net iets zijn waar je blik automatisch naartoe gaat. Het wekt nieuwsgierigheid, en dat is precies wat een etiket moet doen.

Lees ook: Waarom de capsule op een wijnfles eigenlijk nergens voor nodig is

Dieren zijn gewoon... leuk

Een vosje oogt vriendelijk, een schaap is knuffelbaar, een aap een tikje ondeugend. Dieren roepen een gevoel op. Dat maakt een fles meteen een stukje toegankelijker. Zeker voor mensen die niet direct vallen voor een klassiek label met een kasteel, familiewapen of chique Franse naam in sierletters.

Slimme marketing

Een etiket met een dier erop verkoopt simpelweg beter. Vooral bij jongere wijndrinkers of mensen die op gevoel kopen. En dat weten wijnmakers ook. Denk aan merken als Yellow Tail (met de kangoeroe) of Fat Bastard (ja, echt – met een nijlpaard op het etiket). Het zijn geen toevalstreffers.

Soms zit er een verhaal achter

Niet elk dier is gekozen vanwege marketing. Soms verwijst het naar de plek waar de wijn vandaan komt, of loopt er letterlijk een dier over het domein. En af en toe zit er een knipoog of bijnaam in verstopt. Het hoeft niet allemaal diepzinnig te zijn, maar het maakt het wél persoonlijk.

Château de Wat-Was-Het-Ook-Alweer

Ook bij Siersma Wijnadvies hebben we een paar vrolijke beesten tussen de flessen staan. Wat dacht je van SKAAP, een heerlijk Zuid-Afrikaanse wijn met een knipoog naar de schaapjes in de wijngaard? Of Coco Rotie, waar een guitige aap je vanaf het etiket zit aan te kijken alsof hij je iets wil vertellen (waarschijnlijk: “open die fles”).

Of een dier op het etiket ook iets zegt over de kwaliteit van de wijn? Nee. Maar het maakt de keuze vaak wel net even makkelijker – en een stuk leuker. En zeg nou zelf: een aap of schaap springt toch net wat meer in het oog dan Château de Wat-Was-Het-Ook-Alweer.

Hier een aantal wijnen met een dier op het etiket: 

Voor jou geselecteerd om te lezen

Stel je vraag via WhatsApp