Mijn winkelmand
Je hebt geen producten in je winkelmand.
Uit het filmpje op de Social Media!
REBOTTLEDJe hebt geen producten in je favorieten staan.
Je hebt geen producten in je favorieten staan.
Je hebt geen producten in je winkelmand.
Je hebt geen producten in je winkelmand.
Loop een beetje rond in een wijnwinkel, of scroll wat door een webshop, en je ziet het meteen: overal dieren. Uilen, schapen, katten, kangoeroes, apen… Ze lijken wel verdwaald uit de dierentuin, maar dan op het wijnetiket. En dat is geen toeval. Want waarom kiezen wijnmakers zo vaak voor een dier op het label?
Wijnetiketten zijn net boekcovers. Ze moeten opvallen. In een schap met tientallen flessen wint degene die je aandacht trekt. En laat een dier nu net iets zijn waar je blik automatisch naartoe gaat. Het wekt nieuwsgierigheid, en dat is precies wat een etiket moet doen.
Lees ook: Waarom de capsule op een wijnfles eigenlijk nergens voor nodig is
Een vosje oogt vriendelijk, een schaap is knuffelbaar, een aap een tikje ondeugend. Dieren roepen een gevoel op. Dat maakt een fles meteen een stukje toegankelijker. Zeker voor mensen die niet direct vallen voor een klassiek label met een kasteel, familiewapen of chique Franse naam in sierletters.
Een etiket met een dier erop verkoopt simpelweg beter. Vooral bij jongere wijndrinkers of mensen die op gevoel kopen. En dat weten wijnmakers ook. Denk aan merken als Yellow Tail (met de kangoeroe) of Fat Bastard (ja, echt – met een nijlpaard op het etiket). Het zijn geen toevalstreffers.
Niet elk dier is gekozen vanwege marketing. Soms verwijst het naar de plek waar de wijn vandaan komt, of loopt er letterlijk een dier over het domein. En af en toe zit er een knipoog of bijnaam in verstopt. Het hoeft niet allemaal diepzinnig te zijn, maar het maakt het wél persoonlijk.
Château de Wat-Was-Het-Ook-Alweer
Ook bij Siersma Wijnadvies hebben we een paar vrolijke beesten tussen de flessen staan. Wat dacht je van SKAAP, een heerlijk Zuid-Afrikaanse wijn met een knipoog naar de schaapjes in de wijngaard? Of Coco Rotie, waar een guitige aap je vanaf het etiket zit aan te kijken alsof hij je iets wil vertellen (waarschijnlijk: “open die fles”).
Of een dier op het etiket ook iets zegt over de kwaliteit van de wijn? Nee. Maar het maakt de keuze vaak wel net even makkelijker – en een stuk leuker. En zeg nou zelf: een aap of schaap springt toch net wat meer in het oog dan Château de Wat-Was-Het-Ook-Alweer.
Veel wijnliefhebbers besteden veel tijd aan het kiezen van de juiste fles. Een mooi wijnhuis, een interessante druif, een goed jaartal. Maar opmerkelijk genoeg staat het glas waarin we die wijn vervolgens schenken vaak minder in de spotlight. Terwijl dat glas misschien wel het verschil maakt tussen best lekker en wow, hier gebeurt iets.
Lees verder
Griekenland is misschien niet het eerste land waar je aan denkt bij wijn, maar dat zou het wél moeten zijn. Want terwijl de wereld vooral kijkt naar Frankrijk, Italië en Spanje, maakt Griekenland stilletjes een indrukwekkende inhaalslag. Het land heeft alles wat een wijnliefhebber zich kan wensen: zon, zee, bergachtig terroir én een wijncultuur die ouder is dan die van welk ander Europees land dan ook.
Lees verder
Als er één wijn is die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan, dan is het de Elios – dé Negroamaro uit de hak van de laars. Vanaf de start van Siersma Wijnadvies in 2006 had deze Zuid-Italiaan direct een basisplaats in het team.
Lees verder